Bonus/Malus

Het paaltje staat, als een opgestoken middelvinger, fier overeind. Extra zuur dat ik, net voordat ik instapte, al had bedacht dat het echt wat voor mij zou zijn om er tegenaan te rijden. Ik ben en blijf nu eenmaal een klungel. De afdruk in mijn bumper laat niets aan de verbeelding over. Een overduidelijke afdruk van de opgestoken middelvinger om mijn blunder extra te benadrukken.

Mijn humeur is zodanig verpest dat ik besluit meteen de verzekering te bellen. Twaalf wachtenden voor me! Ik kan rustig koffie op een terrasje gaan drinken.

Luisterend naar een bijzonder irritant wachtmuziekje loopt mijn ergernis steeds verder op.

Uiteindelijk krijg ik een iets te opgewekte medewerker aan de telefoon. Na de gebruikelijke informatie, die naar mijn idee allang bekend is, door te hebben geven, krijg ik de vraag of ik de oh zo handige schade-app op mijn telefoon heb?

Die heb ik niet.

Of ik die dan toch maar wil installeren, want dan kan ik meteen een foto van de schade doorsturen. Superhandig en dan gaat de afhandeling ook een stuk sneller. Dat blijkt een nogal optimistische kijk op de situatie.

Na een zoektocht in de App Store en het installeren moet ik eerst een account aanmaken. Onvoorstelbaar veel gegevens heeft de app daarvoor nodig en nee ik wil niet inloggen met Facebook.

Geen idee wat mijn polisnummer is, dus bellen met de klantenservice. Weer in de wacht. Echt superhandig!

Uiteindelijk is het allemaal gelukt en krijg ik bericht hoe groot het schadebedrag is en waar ik mijn auto moet laten repareren. Moet ja! Want hoewel het mijn auto is mag ik niet naar mijn eigen garage, want daar hebben ze geen contract mee. Ik kan dus fijn naar een garage tien kilometer verderop, maar daar hebben ze hele goede ervaringen mee, zo weet vrolijke Frans mij te vertellen.

En passant wordt me ook nog medegedeeld dat de schade wel gevolgen heeft voor mijn bonus/malus regeling. Een korte rekensom leert dat het een stuk voordeliger is om de schade toch maar zelf te betalen, want anders raak ik een groot deel van mijn opgebouwde korting kwijt. Dat is per saldo duurder volgens het blije ei.

“Even kort samengevat. Nu ik dus na jaren netjes, mijn maandelijkse premie te betalen en schadevrij rijden een keer gebruik wil maken van mijn verzekering moet ik de schade maar zelf betalen want dat is goedkoper?”

Vrolijke Frans laat zich niet afschrikken door de geïrriteerde toon waarop ik hem te woord sta.

“Ja mevrouw dat heeft te maken met die bonus/malus regeling. U heeft een aardige korting in tien jaar opgebouwd en die raakt u anders kwijt. Dat zou natuurlijk hartstikke zonde zijn.”

Ik ben inmiddels zo boos dat mijn stem 3 octaven de hoogte in schiet.
“Ik heb tien jaar premie betaald voor deze verzekering en nu draai ik alsnog zelf voor de schade op?”
“U kunt er natuurlijk ook voor kiezen om toch te claimen, die keus is aan u.”
“Dan ga ik zoveel extra premie betalen dat ik de schade alsnog zelf betaal maar dan met een boete!”
“Ja daar komt het wel op neer.”
“Kun je mij misschien uitleggen waarom ik deze verzekering dan heb?”

Dat kon de vrolijke gast best.
“Dat bent u nu eenmaal wettelijk verplicht.”

Het is die dag niet meer goed gekomen met mijn humeur.

BewarenBewaren

foto via Pixabay

BewarenBewaren

BewarenBewarenBewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewaren

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
2
avatar
2 Comment threads
2 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
3 Comment authors
Sonja GrinwisMattie LuiijfMichielZiet Recent comment authors
  Subscribe  
Abonneren op
Mattie Luiijf
Gast
Mattie Luiijf

Geweldig verhaal Sonja en herkenbaar. Weer een aanmoediging om al mijn/ onze verzekeringen na te lopen.

MichielZiet
Gast

Ik zou rap een andere verzekeraar zoeken… jij wordt bonus/in de malus genomen! 😉

Zelf ben ik ook enthousiast over deze tekst daarom zit er ook copyright op! Vraag gerust naar mijn tarieven als je mijn teksten wilt gebruiken
%d bloggers liken dit: