Hallucinaties en meer om dankbaar voor te zijn

Dankbaar voor zijn veterstrikdiploma

Een jongen van een jaar of 5 staat met zijn moeder in een schoenenwinkel.
“Kan ik jullie ergens mee helpen?”
Stralend kijkt de jongen de verkoopster aan.
“Ik mag nieuwe schoenen. Met veters! Kijk ik heb mijn veterstrikdiploma gehaald.
Trots duwt hij het waardevolle document onder de neus van de verkoopster.
“Wow, dat is knap, Suus kom eens kijken, deze jongeman heeft vandaag zijn diploma gehaald.”

Hallucineren is goed voor ons

Afgelopen week zag ik het programma De kennis van Nu waarin het o.a. ging over hallucinaties. Het blijkt dat we allemaal wel eens hallucineren. De een wat vaker dan de ander maar echt iedereen hallucineert. Het  programma legt uit hoe dat in zijn werk gaat en waarom we er dankbaar voor moeten zijn. Het ons beschermd ons nl. tegen gevaar. Beter slordig waarnemen dan zorgvuldig, maar te laat, legt de deskundige uit.

Voor wie de aflevering niet gezien heeft maar wel nieuwsgierig is kan de aflevering hier terugkijken. Het onderwerp begint bij 05.15 uur. (aanrader!)

Maar er is meer aan de hand. Onze hersenen worden de hele dag door overspoeld met informatie die allemaal verwerkt moet worden. Zodra er geen of erg weinig informatie binnenkomt gaan onze hersenen zelf signalen afgeven. We nemen deze signalen als waarheid aan. Je hoort geluiden of ziet dingen die er niet zijn en het is realiteit voor jou. Het lijkt erop dat we zo gewend zijn geraakt aan al die informatie, dat zodra de informatie, gedeeltelijk, wegvalt onze hersenen zich gaan vervelen.

Een positieve input

Kort samengevat, we zijn te druk in ons hoofd en verdragen de rust steeds slechter. Daarnaast is de informatie die binnenkomt grotendeels negatief waardoor onze beleving steeds grimmiger wordt met alle gevolgen van dien. De kunst is om bewust de rust op te zoeken en te zorgen voor positieve input. We kennen dit verschijnsel ook wel onder de noemer ontspanning. Door de rust op te zoeken en ons te vullen met positieve input komen we beter in balans.

De manier waarop je ontspanning zoekt moet natuurlijk wel bij je passen. Je kunt gaan mediteren, wandelen, lezen, sporten, fotograferen, tekenen, schrijven…

Terwijl we daar mee bezig zijn zullen we onze gedachten een positieve richting op moeten sturen. bedenk tijdens je bezigheden eens waar je dankbaar voor kunt zijn.

Ik ben dankbaar voor:

Begin met bovenstaande zin en vul dit elke dag/week aan met b.v. 5 redenen. In het begin zul je het wat voorspelbaar invullen. Dankbaar voor familie, vrienden, dak boven je hoofd. Door er regelmatig even bij stil te staan zul je merken dat er meer en meer “kleine” dingen naar bovenkomen.

Denk maar eens na hoe dankbaar je kunt zijn dat je ooit geleerd hebt om veters te strikken. Veel meer keus bij de aanschaf van schoenen en kleding, het omdoen van een shawl, het mooi inpakken van een cadeautje, het dichtknopen van een vuilniszak..

Dagboek vol dankbaarheid

Door het bijhouden van een dagboek vol dankbaarheid sla je meerdere vliegen in een klap. Je staat stil bij dankbaarheid. Je neemt een moment van ontspanning. Je bent creatief bezig waardoor je een gevoel van geluk ervaart. Er zijn ook apps voor op je telefoon te downloaden als dat je beter ligt. Zoek maar eens op gratitude journal.

Dankbaar voor
een aantal bladen uit het dagboek vol dankbaarheid

Op onderstaande foto zie je een voorbeeld van hoe ik hier invulling aangeef. Kies iets wat bij je past. Je kunt je dankbaarheid uiten door; te schrijven, te tekenen, te knippen en plakken, te stempelen, dm.v.foto’s, doe wat bij je past. Leer weer dankbaar te zijn als een kind.

Dagboek vol dankbaarheid
Dagboek vol dankbaarheid
we zijn te druk in ons hoofd en verdragen de rust steeds slechter Klik om te Tweeten En dan is er ook nog:
Like
Like Love Haha Wow Sad Angry

Een reactie plaatsen

Uit- en aanvinken om een artikel van jouw blog te laten zien

%d bloggers liken dit: