hartritme
Categorie:
Auteur:
Genre:
Uitgever:
Published: mei 2021
Niet lang nadat Bart Chabot het ouderlijk huis heeft verlaten om in Leiden Nederlands te gaan studeren, leert hij Herman Brood kennen. Direct is er een wederzijdse affiniteit en hun ontmoeting vormt het begin van een levenslange vriendschap. Brood herkent ogenblikkelijk de eigenheid en het talent van de jonge Chabot, en hij neemt hem mee in het ritme van de rock-’n-roll. En snel zijn daar ook de anderen, onder wie Jules Deelder en Martin Bril,…

Zoals ik in de andere boekrecensie schreef is “Hartritme” me aangeraden door een mede boekengek. De boekcover vind ik echt prachtig, dus dat punt is meteen binnen. Op Pinterest zie ik regelmatig de quote “Do not judge a book by its cover” (beoordeel een boek niet op de kaft) voorbij komen. Iedereen die ook maar een beetje van lezen houdt weet wat een onzin dit is. De boekcover is het eerste wat je ziet van een boek en niet zelden de reden dat je het oppakt om te zien of dit boek mee naar huis gaat of niet.

Staat Hartritme op zichzelf of is het deel van een tweeluik?

Een vraag die ik lastig te beantwoorden vind. “Mijn vaders hand” en “Hartritme” liggen in elkaars verlengde maar kunnen ook heel goed los van elkaar gelezen worden. De toon van beide boeken is anders naar mijn mening. “Mijn vaders hand” is een aanklacht tegen de liefdeloze kindertijd en jeugd van Bart Chabot. Dit boek vertelt meer over zijn vriendschappen en hoe hij zich heeft ontwikkeld als schrijver en podiumkunstenaar. Ze zijn verschillend en toch horen ze bij elkaar.

Boekreview

Bart Chabot is met zijn gezin op vakantie in Zweden. De rust en de natuur geven hem de ruimte om te overpeinzen en zijn leven te overzien. Het boek is een aaneenschakeling van anekdotes en herinneringen.
Na zijn traumatische kindertijd en jeugd zien we nu een jonge Bart Chabot die op eigen benen probeert te staan. Hij leert Herman Brood kennen en de twee worden vrijwel direct hechte vrienden. Herman neemt hem mee in het leven van Rock en Roll. Het keurslijf waarin zijn vader hem met harde hand probeerde te vangen weet hij steeds vaker af te schudden. Toch is hij nog altijd niet echt vrij van de demonen uit zijn jeugd. Herman introduceert Bart bij Jules Deelder en met zijn drieën treden ze steeds vaker op in het land. Die optredens met wisselend succes bepalen grotendeels de carrière van Bart. Het eerste deel van “Hartritme” gaat vooral over de vriendschap tussen de drie heren, tot aan de zelfgekozen dood van Herman. De impact die dit heeft op zijn leven en hoe dit het verloop van zijn carrière heeft bepaald. Het tweede deel van dit boek verhaalt over de bijzondere vriendschap met Martin Bril en Remco Campert.

Ik houd van Martin Bril

Volgens mij heb ik alle boeken van Martin Bril in huis staan. Sterker nog van sommige boeken heb ik zelfs meerdere exemplaren. Ik ben enorm fan van Martin Bril, ik ken geen andere schrijver die met slechts een paar woorden en compleet typetje weet neer te zetten. Het deel over de vriendschap met Martin Bril heeft dus ook mijn volle aandacht en ontroert me het meest. De anekdotes over de viertien jaar durende tournee van het trio “Camper, Chabot met bril” gaan er bij mij in als koek. Ik kan het boek niet meer wegleggen. Het hele stuk over de ziekte van Martin tot aan zijn dood heb ik met tranen in mijn ogen gelezen. Bart schrijft vol liefde maar ook heel eerlijk en open over zijn vrienden. Hun onhebbelijkheden weet hij op een respectvolle manier aan het licht te brengen.

De ouders leren we op een andere manier kennen

Ook in “Hartritme” zijn de ouders van Bart Chabot weer aanwezig. Het stempel dat zij op het leven van hun zoon hebben gedrukt is duidelijk zichtbaar door de verhalen heen. We zien dat zij inmiddels naar Vancouver verhuisd zijn maar nog altijd hun negatieve invloed proberen uit te oefenen. Toch komt vooral de vader in dit boek iets menselijker uit de verf dan in het eerste boek. We zien de vader op enig moment zelfs zijn excuus aanbieden of in elk geval een poging daartoe doen. Toch is het juist de scène waarin de vader bij Bart thuis aan de keukentafel zit dat ik tussen de regels door lees waar de pijn bij de vader zit. Als vader aan zijn zoon meedeelt dat Bart zich niets moet verbeelden. Dat niet Bart maar híj de dichter is van hun twee. Hij heeft dan weliswaar nooit een boek uitgegeven maar dat is omdat er brood op de plank moest komen. Hier zie ik eindelijk de mens achter de boeman. Een man die zo strak in zijn keurslijf zit en nooit zijn dromen waar heeft durven maken. De jaloezie spat er van af. Vader heeft al snel in de jonge Bart het lef en de vrije geest gezien die hijzelf niet had. Bart heeft keuzes durven maken waar vader het lef niet voor had. Hij reageert al zijn eigen frustraties en onvervulde dromen af op zijn zoon.

Conclusie

“Hartritme” is een prachtig boek dat me enorm heeft weten te raken. Ik zal niet beweren dat ik nu ineens een groot fan ben van Bart Chabot. De schrijver Bart Chabot, ja die heeft me gewonnen. De TV persoonlijkheid, die sla ik nog altijd graag over. Zoals gezegd de boeken zijn apart te lezen en als je er slechts één wilt of kunt lezen zou ik zeker voor dit boek kiezen. Toch denk ik dat ze samen op zijn sterkst zijn.

“Hartritme” ligt me wel beter dan “Mijn vaders hand”

Dat heeft die andere leesgek dus heel goed ingeschat.

4 1 stem