Paulo Coelho, De weg van de boog

Paulo Coelho, de weg van de boog
Auteur:
Illustrator: Christoph Niemann
Genres: ,
Published: 2021
Tsetsuya, de beste boogschutter van Japan, woont in een afgelegen vallei. Aan de hand van de kunst van het boogschieten vertelt hij een jongen uit het dorp over de beginselen van een betekenisvol leven, zoals hard werken, een verschil willen maken en bereid zijn om te falen. Als je nooit een risico neemt, dan zul je nooit weten welke veranderingen je in je leven moet aanbrengen. Hij toont hem hoe handeling en de ziel onlosmakelijk…

Het was alweer een hele tijd geleden dat ik een boek van Paulo Coelho heb gelezen. Bij het samenstellen van mijn leeslijst voor dit jaar leek het me daarom een goed plan om zijn meest recente boek ‘De weg van de boog’ op de lijst te zetten.
Deze van oorsprong Braziliaanse schrijver is vooral bekend van ‘De alchemist’ en zijn filosofische teksten die je aan het denken zetten.

De flaptekst

Tsetsuya, de beste boogschutter van Japan, woont in een afgelegen vallei. Aan de hand van de kunst van het boogschieten vertelt hij een jongen uit het dorp over de beginselen van een betekenisvol leven, zoals hard werken, een verschil willen maken en bereid zijn om te falen. Als je nooit een risico neemt, dan zul je nooit weten welke veranderingen je in je leven moet aanbrengen.
Hij toont hem hoe handeling en de ziel onlosmakelijk met elkaar zijn verbonden, en dat een leven beperkt door angst voor afwijzing of falen het niet waard is om te leven. Met moed en geduld kun je onverwachte wendingen van het lot omarmen.

De weg van de boog

Het eerste dat opvalt is dat het een dun boekje betreft. ‘De weg van de boog’H telt slechts 145 bladzijden en veel daarvan zijn ook nog eens illustraties. Die overigens erg mooi zijn. De hoofdstukken zijn ook nog eens erg kort. De pagina’s zijn slechts half gevuld met tekst.

weinig tekst op een pagina
Nog niet half gevuld

Het boek begint met een proloog. Een vreemdeling spreekt een jonge knul aan. Hij is op zoek naar Tatsuya, de beste boogschutter van het land. De vreemdeling daagt Tatsuya uit tot een proeve van bekwaamheid en het blijkt dat de twee een verleden samen hebben. Nadat Tatsuya de vreemdeling heeft bewezen nog altijd de beste te zijn stuurt hij hem weg met een opdracht zich meer te oefenen. Hierna begint het werkelijke verhaal. Of eigenlijk niet. De hoofdstukken die volgen zijn één lange dialoog van Tatsuya, waarin de ene na de andere filosofische wijsheid wordt uitgestort. Na deze monoloog wordt ‘De weg van de boog’ afgerond met een epiloog.

Mijn conclusie

‘De weg van de boog’ heeft me geen moment weten te boeien. Het verhaal is te mager, veel te mager. De monoloog heeft zo’n hoog preek gehalte dat het me irriteerde. In tegenstelling tot eerdere boeken hebben de teksten me ook niet weten te raken. De ene na de andere open deur wordt ingetrapt. Dat ik dit boek toch nog een 3 sterren beoordeling geef komt door de illustraties, verder is het voor mij een grote teleurstelling gebleken.